RSS SageFin FACEBOOK SageFin

9. Psychologie obchodníka

Sagefin.cz | 14.8.2015

Znalosti i praxe jsou pro obchodování na burze velmi důležité. Ovšem umět s přehledem kontrolovat svou mysl je umění, které se obchodník učí i několik let. Nejtěžší věcí v tradingu je to, že jste na všechno úplně sami. Nikdo nestojí za vašimi zády a neříká vám „udělej toto“ či „tohle nesmíš“. Jste to vy, kdo nařizuje a poroučí – sobě samému. Jedna věc je mít dobrý plán založený na podrobné tržní analýze a vhodném řízení rizika a peněz, ale pokud jej obchodník nedokáže realizovat, je tento plán prakticky k ničemu.

Optimismus a pesimismus, chamtivost a strach

V té nejširší podobě můžeme emoce na trzích definovat jako optimismus a pesimismus. Extrémem těchto emocí je potom chamtivost a strach, které na trzích můžeme pozorovat především v době spekulativních mánií a burzovních krachů. Optimismus a chamtivost reprezentují býci. Pesimismus a strach reprezentují medvědi.

K tomu, abychom na burze mohli vydělávat, se vždy musíme svést na vlně emocí, která na trhu v danou chvíli převládá. Pokud na trzích převládá optimismus a býci pod vidinou velkých zisků nepřestávají nakupovat, je dobré vstupovat do dlouhých pozic a svést se na této pozitivní vlně s ostatními. Pokud na trzích převládá pesimismus a ze strachu ze ztráty začnou obchodníci svá aktiva prodávat, vyplatí se obchodovat krátké pozice a na tomto sestupu vydělávat.

Každý obchodník by ale měl mít jasno, na jaké úrovni realizuje ztrátu a kdy vybere svůj zisk. Všechno má své meze a žádný trend netrvá věčně. K tomu, aby se obchodník naučil říct si „dost“, potřebuje disciplínu. Obchodníkovi by se nikdy nemělo stát, že se nechá ovlivnit globálním optimismem či pesimismem. Každý profesionál uvažuje samostatně a rozhoduje se pouze podle vlastního názoru.

Když v průběhu býčího trendu začnou nakupovat i lidé, kteří s obchodováním nemají žádné zkušenosti, je čas prodávat. Obchodník by se nikdy neměl nechat ovlivnit tím, že všichni ostatní nakupují jenom on ne. Pokud všichni nakupují a ceny se ženou nahoru, obchodníků, kteří ještě nakoupeno nemají, už moc nezbývá. V ten okamžik existuje pouze jediný možný směr, a to je dolů. Naopak, když začnou v průběhu medvědího trendu prodávat i ti nejpřesvědčenější optimisti, je čas na nákup.

Emoce jsou pro burzovního obchodníka jeho největší nepřítel. Pro obchodníky, které ovládá chamtivost, je mnohem snazší nakoupit, když cena zrovna padá dolů, protože vidí velký potenciál zisku v případě obratu trendu. Obchodníci, které ovládá strach, by do takového obchodu za žádnou cenu nevstoupili, protože se bojí ztratit. Naopak pro obchodníky, které ovládá chamtivost, je mnohem těžší nakupovat, když jde cena nahoru, protože se obávají, že významnou část pohybu již prošvihli a do obchodu by se jim nevyplatilo vstoupit. Pro obchodníky, které ovládá strach, je naopak mnohem snazší nakupovat, když jde cena nahoru, protože mají pocit bezpečí.

Obchodníky ovládají emoce i při prodeji. Když jde cena nahoru, vystrašení obchodníci ihned prodávají, protože se o svůj zisk bojí přijít. Chamtiví obchodníci si ho naopak užívají a chtějí víc a víc, což se v konečném důsledku otočí proti nim. Jakmile začne cena padat, chamtiví obchodníci se za žádnou cenu nechtějí zbavit své ztrátové pozice, protože věří, že se situace otočí a budou mít své peníze zpátky. Naopak vystrašení obchodníci se takové pozice začnou zbavovat okamžitě, protože by velkou ztrátu nesnesli. Toto chování je patrně jedno z nejlepších vysvětlení, proč obchodníci na burze ztrácejí své peníze.

Čistá mysl především

Jedním z největších problémů u začínajících obchodníků je příliš velká sebedůvěra a naproti tomu její absolutní ztráta. Obchodníci trpící nedostatkem sebedůvěry jsou až přehnaně rizikově averzní a mají často problém vstoupit do obchodu. Bez rizika to ovšem na burze nejde. Naopak přehnaná sebedůvěra u obchodníků často končí ztrátou veškerého kapitálu. Myšlenky typu „já přeci nemohu prodělat“ či „už je ze mě profesionál, od teď budu jenom vydělávat“ nebo „tenhle obchod prostě vyjít musí“ mají pro burzovního obchodníka naprosto devastující účinky.

Když burzovní spekulant začne s obchodováním nanečisto (paper trading), může na sobě pozorovat, že u samotného obchodování neprožívá žádné vzrušení – pocit ze hry. Takové obchodování je ovšem nudné a nezáživné. Jakmile vstoupí na trh s reálnými penězi, probudí se v něm hráčské emoce. Tento pocit ze hry pro někoho může být tak silný, že se vůbec neohlíží za realizovanými zisky a ztrátami. Mnohem důležitější je pro něj samotný proces obchodování. Pro takového obchodníka jsou finanční trhy jedno velké kasino. Pokud to obchodník bere jako zábavu, budiž mu to přáno. Jedná se ale o velmi drahý koníček. Pokud to ovšem takovýto obchodník myslí s tradingem vážně, má zaděláno na pořádný malér.

Nejjednodušší způsob, jak se zbavit těchto hráčských emocí je obchodovat pozice o menších objemech. Obchodník by měl do pozice vstupovat o takovém objemu, aby pro něj případná výhra ani prohra nebyla vzrušujícím elementem. Takové obchodování se po čase stává „nudou“. Pokud někdo hledá zábavu a vzrušení, existuje mnoho levnějších koníčků, než je burza.

V tradingu je velice důležité mít „čistou hlavu“. Spekulant by měl obchodovat takovým způsobem, aby do jeho obchodování nevstupovali emoce. Obchodník by se nikdy neměl nechat ovlivnit výší realizovaných zisků a ztrát. Nejdůležitější ze všeho je, aby se i v průběhu samotného obchodu spekulant cítil vyrovnaně. To se z 90 % odvíjí od výše riskované částky. Obchodník by tedy nikdy neměl riskovat více, než je pro něj únosné. Neobchodujeme pro zábavu a vzrušení, ale pro peníze.

Další díl: 10. Profesionální trading – neustále kupředu