RSS SageFin FACEBOOK SageFin

6. Ekonomický profil společnosti

Pro analýzu finanční situace podniku existuje celá řada nástrojů a přístupů. Nejprve je ovšem zapotřebí určit ekonomický profil společnosti, na základě kterého pak budeme posuzovat jednotlivé parametry a ukazatele finanční analýzy. Ekonomický profil tedy nijak nevypovídá o tom, zda je akcie společnosti nadhodnocená či podhodnocená, ale pouze nám udává, jakým způsobem bychom měli přistupovat k valuacím akcií.

Ekonomický profil společnosti může dosáhnout některého z těchto pěti stupňů:

  • velmi slabý
  • slabý
  • běžný
  • silný
  • velmi silný

Pokud je ekonomický profil společnosti na 3. stupni (běžný), potom veškeré parametry a ukazatele finanční analýzy porovnáváme s benchmarkem (akciovým indexem). Je-li ekonomický profil slabý či velmi slabý, potom jsou pro takové akcie adekvátní nižší valuace, než jsou u benchmarku. Naopak, je-li ekonomický profil silný či velmi silný, potom jsou pro daný titul adekvátní nadprůměrné valuace ve srovnání s benchmarkem.

Na stanovení ekonomického profilu společnosti neexistuje žádný přesný matematický postup. Určuje se tedy na základě subjektivního přístupu analytika. Nejjednodušším způsobem k určení ekonomického profilu společnosti, je klasifikování akcie podle rizika a očekávané výkonnosti do jedné z kategorií (value, income, growth, blue chip nebo junk), což není až tak obtížné. Určení ekonomického profilu je poté už velice jednoduché dle následujícího rozdělení:

  • velmi slabý (junk)
  • slabý (income)
  • běžný (value)
  • silný (blue chip)
  • velmi silný (growth)

Jakmile je ekonomický profil sestaven, můžeme přistoupit k samotné finanční analýze podniku.

Další díl: 7. Finanční výkazy