Výnosy amerických vládních dluhopisů v posledních týdnech razantně poklesly. Přispěl k tomu všeobecně negativní sentiment na akciových trzích, ale i více holubičí rétorika ze strany FED. Drahé kovy, které již několik let stojí v pozadí, by nyní mohly znovu nabýt svůj lesk.

Výnosy dluhopisů zamířily prudce dolů s tím, jak investory na akciových trzích tíží obavy ze zpomalení hospodářského růstu. Výnos třicetiletého amerického vládního dluhopisu se dokonce přiblížil k 2,5 %. To je aktuální úroveň hlavní úrokové sazby stanovené centrální bankou. Výnos desetiletého dluhopisu se nachází jen mírně nad 2 % a výnos pětiletého dluhopisu pak těsně pod touto úrovní. Jedná se o nejnižší úrovně za poslední dva roky.

Drahé kovy mohou ze situace těžit

V posledních letech zaznamenávají drahé kovy oproti akciím a dluhopisům výrazně slabší výkonnost. Drahým kovům se však v prostředí nízkých reálných úrokových sazeb daří mnohem lépe než v prostředí vysokých sazeb. To by nyní pro drahé kovy mohla být určitá příležitost.

Stříbro jako horký kandidát na růst?

Od konce roku 2014 jde cena stříbra prakticky do strany. Aktuální cena na burze se pohybuje kolem 15 dolarů za trojskou unci.

Zdroj: FINVIZ

Na trhu s futures se stříbrem nyní velcí spekulanti sázejí na další pokles ceny. Podle reportu Commitments of Traders drží velcí spekulanti na stříbru aktuálně více jak 22 tisíc kontraktů v čistých krátkých pozicích. To je nejvíce od září 2018. Uzavírání těchto spekulativních pozic by však ceně stříbra mohlo výrazně pomoci k růstu.

Budoucnost může mít i platina

Zajímavá situace je také na trhu s platinou. Platina šla v posledních letech výrazně dolů s tím, jak automobilky začaly pro výrobu katalyzátorů upřednostňovat palladium. Cena palladia se však aktuálně pohybuje kolem 1 300 dolarů za trojskou unci. To je o 60 % nad aktuální cenou platiny ve výši 820 dolarů za trojskou unci.

Zdroj: FINVIZ

Karta se však může brzy obrátit a automobilky mohou k výrobě katalyzátorů začít znovu upřednostňovat platinu. Ostatně tato situace v minulosti již jednou nastala, a to v roce 2002. Během následujících dvou let automobilky snížily využití palladia až o polovinu, zatímco spotřebu platiny zvýšily o více jak třetinu. To se značným způsobem podepsalo na ceně platiny i palladia.

Pokud by obdobná situace nastala i nyní, platina by tím získala svůj lesk zpátky. Ač vývoj nových katalyzátorů s platinovými jádry může trvat i několik let.

Čtěte také: Amerika hlásí rekordně nízkou výsadbu, cena kukuřice raketově roste
Donald Trump odložil cla na automobily, jednání s Čínou ale pokulhávají